Documentatie
Afdrukken

Een PayPal-account configureren

Automatische betalingen bij SuperSaaS lopen via iDeal of via PayPal. Meer informatie over iDeal vindt u op de pagina over iDeal configureren. Deze pagina geeft uitleg over PayPal, een van de grootste online banken ter wereld. Het voordeel van het gebruik van PayPal is dat uw gebruikers hun betaalgegevens alleen aan PayPal hoeven te geven. Niemand anders, noch u, noch SuperSaaS heeft dus toegang tot de creditcard- of bankrekeninggegevens van uw klanten, waardoor ze ook niet in verkeerde handen kunnen vallen. Een PayPal-account aanmaken is gratis en betalen is gratis voor uw gebruikers. PayPal brengt een percentage in rekening aan u van de betalingen die u ontvangt. Op de website van PayPal kunt u de details vinden.

PayPal

Het instellen van een PayPal-account en het koppelen ervan aan SuperSaaS doet u in een paar eenvoudige stappen:

  1. Als eerste dient u, als u er nog geen heeft, een gratis account aan te maken door op de knop ‘Rekening openen’ te klikken op de PayPal-website. Kies een ‘Premier’ of ‘Zakelijk’ account om het product ‘Webwinkelbetalingen’ te kunnen gebruiken. Als u al een privé account heeft kunt u dat ook upgraden.
  2. Betalingen worden door PayPal standaard naar het e-mailadres van de beheerder gestuurd, dat u kunt aanpassen bij Accountbeheer. Als u een ander adres gebruikt bij SuperSaaS dan kunt u dat als extra e-mailadres toevoegen in PayPal door in het menu Profiel > e-mail toevoegen of verwijderen te kiezen.

    U kunt ook aangeven dat alleen voor PayPal-betalingen een ander e-mailadres gebruikt moet worden. Op het scherm Betaalinstellingen in het vak ‘Tekst bovenaan de winkelpagina’ kunt u de autotekst $gateway{paypalbetaling@example.com} plaatsen. Betalingen worden dan aan betaling@example.com gestuurd.

  3. Om geld van PayPal naar uw eigen bankrekening over te dragen dient u uw bankgegevens in te voeren in PayPal. Hier kunt u mee wachten totdat u daadwerkelijk geld ontvangt, maar houd er rekening mee dat het nadat u de bankgegevens in hebt gevoerd nog een aantal dagen duurt voordat ze geverifieerd zijn, waarna ze pas gebruikt kunnen worden.
  4. Verder kunt u via “Mijn profiel” en de categorie “Mijn verkoopmiddelen” nog zaken instellen als het automatisch in rekening brengen van BTW en verzendkosten. U kunt hier ook een logo invoeren via “Aangepaste betaalpagina’s” het wekt bij de klant vertrouwen als het gelijk is aan het logo dat u gebruikt op uw SuperSaaS agenda.
  5. Daarnaast wilt u via de categorie ‘Websitevoorkeuren’ wellicht de optie PayPal-account Optioneel aanvinken, die bepaalt of uw klanten al dan niet een PayPal-account moeten hebben. Verder hoeven er geen technische instelling aangepast te worden in PayPal, de juiste instellingen worden door de SuperSaaS server doorgegeven als er een betaling wordt gedaan. De instellingen onder ‘Voorkeuren IPN (Direct betaalbericht)' worden ook genegeerd.

Online betalingen testen

Er zijn twee opties om uw online betalingen uit te testen. De eenvoudigste manier is om als gebruiker een reservering te maken in het systeem en vervolgens weer te verwijderen. U zult hiervoor een klein bedrag moeten betalen, omdat PayPal u teruggaven in rekening brengt (€0,35).

Als u deze kosten liever niet betaalt of u wilt uitvoeriger testen, kunt u er voor kiezen om het systeem te testen via de testmodus in combinatie met een PayPal-developer-account.

Testen in het systeem

Om de online betalingen in uw systeem te testen, logt u in als een gebruiker en maakt u een reservering waarvoor betaling vereist is. Als u geen betaalscherm ziet tijdens het reserveringsproces, zou het aan een van de volgende zaken kunnen liggen:

  • U heeft wellicht een prijs ingesteld onder de €1.00 (het minimum bedrag toegestaan)
  • U bent wellicht ingelogd als superuser of beheerder en heeft deze optie gekozen: Keur automatisch reserveringen goed die gemaakt worden door een superuser… op de Configuratie > Proces tab
  • U heeft wellicht het kredietsysteem aan staan en bent ingelogd als een gebruiker met krediet. Een beheerder heeft overigens altijd onbeperkt krediet

Als u klikt op de Nu kopen knop, wordt u doorgestuurd naar PayPal, waar u de betaling kan voldoen. Houd er rekening mee dat PayPal u niet toestaat om geld naar uzelf over te maken. U zult daarom een andere creditcard moeten gebruiken (die niet gekoppeld is aan uw PayPal-account). Nadat de betaling is voldaan, wordt u terug gestuurd naar uw agenda. Zodra PayPal de betaling bevestigt aan SuperSaaS, wordt de reservering definitief en worden eventuele bevestigingen verstuurd.

Om de betaling terug te draaien, logt u in bij uw PayPal-account. Op het tabblad Overzicht, onder Mijn rekening, ziet u de betaling die u zojuist aan uzelf heeft gedaan om het systeem te testen. Klik op Terugbetalen in de ‘Bestellingsstatus / acties-kolom’. Er opent nu een nieuwe pagina waar u de teruggave definitief kan maken (hier ziet u ook de kosten voor het terugdraaien van de betaling).

PayPal-accountoverzicht

Een paar minuten nadat u de betaling heeft teruggedraaid via PayPal, wordt de reservering van uw agenda verwijderd. Om er achter te komen wat er met een reservering is gebeurd, kunt u naar de Beheer pagina gaan en klikken op het Vergrootglas icoon icoon. Hier ziet u ook een Toon prullenbak optie voor verwijderde items. De betaalstatusiconen geven aan of een reservering vanwege een teruggave verwijderd is (R) of om een andere reden. Houd er rekening mee dat als uw gebruikers een reservering via SuperSaaS annuleren dat deze niet automatisch teruggestort wordt. Als u zelf echter de betaling terugstort via PayPal, wordt deze wel automatisch van uw agenda verwijderd.