Documentatie
Afdrukken

Betaling via PayPal, Mollie of Stripe instellen

Om uw klanten online te kunnen laten betalen op het moment dat ze een reservering bij u willen maken, kunt u gebruik maken van ons geïntegreerde betaalsysteem. U kunt kiezen tussen PayPal, Mollie of Stripe, of uw klanten meerdere opties bieden. Na een betaling door een van uw klanten worden onze servers automatisch geïnformeerd of de betaling geslaagd is. Afhankelijk van de uitkomst van de betaling en hoe uw agenda is ingesteld wordt vervolgens een bevestiging verstuurd.

PayPal

Het voordeel van het gebruik van PayPal is dat uw gebruikers hun betaalgegevens alleen aan PayPal opgeven. Noch SuperSaaS, noch u, heeft toegang tot creditcard- of bankrekeninggegevens waardoor deze niet in verkeerde handen kunnen vallen. Een PayPal account is gratis om aan te maken en betalen is gratis voor uw gebruikers. PayPal brengt u een percentage in rekening van de betalingen die u ontvangt.

Mollie

De betaaldienst Mollie, biedt diverse betaalvormen waaronder iDeal en Mister Cash. Een Mollie-account is gratis, zij brengen een bedrag in rekening per transactie en maken de rest aan u over. U kunt ook gebruik maken van Mollie’s dochterbedrijf Paytor.

Stripe

Met Stripe.com kunt u alleen creditcard betalingen verwerken. U heeft daarvoor een gratis account bij Stripe nodig. Ze brengen per transactie kosten in rekening. Details vindt u in de Engelstalige handleiding met overige betaaldiensten.

Voor elke betaalmethode volgt u eerst de volgende stappen:

Selecteer betaling of goedkeuring
  1. Op het tabblad Proces, kiest u onder Betaling of goedkeuring vereist? de optie Betaling voltooien voordat verder gegaan wordt, waarna u klikt op Wijzigingen Opslaan onderaan de pagina. U wordt nu teruggestuurd naar het tabblad Overzicht op het configuratiescherm
  2. Ga nogmaals naar het tabblad Proces en klik op de Betaalinstellingen link aan de rechterkant van het kopje Betaling of goedkeuring vereist?
  3. Onder “Algemene Instellingen”, selecteert u de derde manier van betalen: Automatisch – PayPal of iDeal en klikt u op Wijzigingen Opslaan. U wordt nu terug gestuurd naar uw Dashboard
Online betaling instellen

De overige instellingen configureert u in uw PayPal- of Mollie-account

Via PayPal kunt u BTW aan uw betalingen toevoegen. De BTW wordt dan op het betalingsscherm verwerkt.

Als een klant een reservering maakt, wordt deze direct op uw agenda geplaatst om te voorkomen dat iemand anders dezelfde plek intussen ook kan reserveren. De reservering wordt vervolgens als “wachtend” weergegeven, totdat de betaling is voldaan. Op het moment dat de betaling bevestigd wordt, wordt de reservering definitief en worden eventuele bevestigingen via e-mail verzonden. Als de betaling op de een of andere manier mislukt, wordt de wachtende (pending) reservering na 15 minuten van uw agenda verwijderd. Mocht de betaling later toch nog binnen komen, dan wordt de reservering hersteld, tenzij iemand anders in de tussentijd op dezelfde plek in de agenda een reservering heeft gemaakt.

Meerdere opties bieden

De betalingsopties worden weergegeven in de volgorde waarin ze worden gedefinieerd. Als u zowel PayPal als iDeal wilt bieden maar in de volgorde van de knoppen liever eerst iDeal ziet en dan PayPal dan kunt u dit als volgt aangeven:
$gateway {nopaypal} $gateway {mollie 123456} $gateway {paypal}

Het betaalproces testen

Iedere betaalmethode biedt een eigen testmethode, te vinden in de bijbehorende configuratiedocumentatie. Daarnaast kunt u het betaalproces testen met behulp van onze testbetaalknop. Op deze manier wordt het betaalproces gesimuleerd zonder dat er een derde partij aan te pas komt. De testknop wordt beschikbaar wanneer u overschakelt op de testmodus. Om de testmodus te activeren gaat u onderaan de pagina Betaalinstellingen naar Instellingen voor automatisch betalen. Hier vinkt u de optie Test modus. Gebruik de sandbox-gateway… aan. Een blauwe testknop verschijnt nu op het betaalscherm.