Documentatie
Afdrukken

Single sign-on voor Drupal websites

Deze pagina legt uit hoe u een SuperSaaS agenda integreert in een Drupal CMS website. Om dit te kunnen doen dient u eerst een (gratis) SuperSaaS account aan te hebben gemaakt.

Drupal gebruikersnaam in uw SuperSaaS systeem gebruiken

Deze Drupal module toont een knop met een tekst zoals “Reserveren”. Als de gebruiker op deze knop klikt wordt hij automatisch ingelogd bij SuperSaaS gebruikmakend van zijn Drupal gebruikersnaam. Als u uw gebruikers niet laat inloggen op uw eigen site met het gebruikersregistratie systeem van Drupal dan kunt u de algemene instructies volgen om SuperSaaS in uw site te integreren.

De module genereert een knop die de relevante gegevens uit uw Drupal database meestuurt, zodat de gebruiker onder dezelfde naam wordt aangemaakt in uw SuperSaaS account. Als de gebruikersnaam al bestaat dan worden indien nodig zijn gegevens bijgewerkt. Dit voorkomt dat gebruikers twee keer moeten inloggen met twee aparte gebruikersnamen.

Installatie van de Drupal module

  1. De module installeren (Drupal 7 of 8). In het menu voor de beheerder kiest u Modules en op die pagina klikt u op “Installeer een nieuwe module”. In het veld Installeer vanaf een URL vult u het volgende in:
    http://cdn.supersaas.net/plugins/supersaas_drupal72a.zip of http://cdn.supersaas.net/plugins/supersaas_drupal811.zip en klikt u op de knop Installeer. Op de Modules pagina vinkt u nu de optie Ingeschakeld aan naast de “SuperSaaS Login” module onderaan de bladzijde en klik Instellingen opslaan. Hierna kunt op Instellingen klikken naast de module naam om naar het instellingenscherm te gaan.

    De module installeren (Drupal 6). Download de Drupal 6 module. Unzip de module en upload hem naar uw site in de directory sites/all/modules. Op uw Drupal site kiest u uit het menu voor de beheerder aan de linkerkant Beheren>Site-constructie>Modules en vinkt u de optie Ingeschakeld aan naast de “SuperSaaS login” module. Vervolgens klikt u de knop Configuratie Opslaan onderaan de bladzijde. Kies in het menu links Beheren>Site-instellingen>SuperSaaS instellingen om naar het instellingenscherm te gaan. Drupal module activeren
  2. De module instellen. Vul de velden op het instellingenscherm in:
    • SuperSaaS accountnaam Dit is de naam van uw account (niet uw e-mailadres)
    • SuperSaaS wachtwoord Dit is het wachtwoord dat de beheerder gebruikt om in te loggen bij SuperSaaS
    • Agendanaam of URL U kunt hier de naam van een agenda opgeven, of u kunt een volledige URL opgeven als u de gebruiker op een specifieke pagina in SuperSaaS wilt laten uitkomen
    • Plaatje van knop Als u dit blanco laat dan wordt een standaard knop gebruikt met de tekst uit het veld “Opschrift knop”. U kunt hier een URL invullen zoals: http://cdn.supersaas.net/nl/but/reserveren_rood.png
    • Eigen domeinnaam. Als u een eigen domeinnaam heeft gemaakt die naar uw agenda wijst dan kunt u die hier invullen om te zorgen dat deze ook wordt gebruikt door de knop
  3. Maak de knop zichtbaar. Ga naar Structuur (Drupal 7 en 8) of Site-constructie (Drupal 6) en kies de optie Blokken en sleep het blok SuperSaaS Login naar de juiste plaats. U kunt op configureren klikken om aan te passen op welke bladzijdes en met welke titel de knop wordt weergegeven.
Drupal SuperSaaS Module

Drupal module installeren

In Drupal 7 of 8 is het gemakkelijk om de SuperSaaS plugin te installeren.
  • Ga naar “Modules” in het beheer menu
  • Klik op “Installeer een nieuwe module”
  • In het veld “Installeer vanaf een URL” vult u in:
    http://cdn.supersaas.net/plugins/supersaas_drupal72a.zip (Drupal 7) of http://cdn.supersaas.net/plugins/supersaas_drupal811.zip (Drupal 8)
  • Vink de optie “Ingeschakeld” aan
  • Volg de instructies bij punt 2 hierboven om de module in te stellen

Uw SuperSaaS instellingen wijzigen zodat ze samenwerken met Drupal

De database in Drupal is leidend. Dat betekent dat veranderingen in de Drupal database door worden gegeven naar SuperSaaS, maar niet de andersom. Het is daarom aan te raden om gebruikers hun gegevens niet te laten aanpassen in SuperSaaS omdat dat makkelijk tot verwarring zou kunnen leiden. Als een gebruiker bijvoorbeeld zijn wachtwoord kan wijzigen in SuperSaaS dan zou hij zich waarschijnlijk niet realiseren dat zijn Drupal wachtwoord dan ongewijzigd is gebleven. Om dit te voorkomen kunt u de volgende instellingen doen:

  • Op het scherm Toegangsbeheer selecteert u de optie Inloggen en registreren op uw eigen site
  • Op het scherm Toegangsbeheer selecteert u de optie Voorkom dat gebruikers hun eigen gegevens kunnen aanpassen
  • Op het scherm Layout Instellingen vult u in het veld Uw URL de pagina op uw site waar gebruikers kunnen inloggen

Ten tweede moet gezorgd dat de gegevens in Drupal overeenkomen met de velden in SuperSaaS. Maak de volgende aanpassingen op het scherm Toegangsbeheer:

  • Zet de optie uit: Gebruik het e-mail adres als loginnaam
  • Zet het knopje voor e-mail adres in de kolom Optioneel (of Verplicht)
  • Zet alle andere velden op Niet vragen (u kunt het veld Wachtwoord ook uitzetten, aannemende dat u de optie Inloggen en registreren op uw eigen site heeft gekozen)

U kunt nu de knop op uw eigen site uitproberen. Als beheerder moet u nog steeds inloggen op de normale manier via de SuperSaaS site, dus om te proberen of het werkt moet u zich voordoen als gewone gebruiker. Als u superusers wilt gebruiken dan moet u zorgen dat die eerst een keer via Drupal zijn ingelogd, voordat u hun rol instelt op “superuser” de Gebruiker Beheer pagina.

SuperSaaS Toegangsbeheer

SuperSaaS instellen

De afbeelding links laat de Toegangsbeheer pagina zien met de gemaakte instellingen zoals hierboven beschreven.

Veel voorkomende problemen

  • Let op dat de knop alleen zichtbaar is voor gebruikers die ingelogd zijn op uw Drupal site.
  • Als u de melding krijgt e-mail is geen geldig e-mail adres lees dan de vorige paragraaf nog eens door om te controleren of u alle instellingen wel heeft overgenomen.
  • Als de knop de gebruiker wel doorverwijst maar hem niet echt inlogt, en u heeft een URL gebruikt in het veld Agendanaam of URL, stel dan het veld Eigen domeinnaam in op het domein uit de URL.