Creëer een afsprakensysteem voor conversatielessen met een docent
Deze handleiding zet uiteen hoe u in eenvoudige stappen een online afsprakensysteem opzet waarbij een student een les kan boeken met een docent die meerdere soorten lessen kan geven. We zullen gebruik maken van een “service agenda” die gekoppeld is aan een “resource agenda”. In ons voorbeeld plannen we conversatielessen die afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van docenten in een aparte agenda, maar u kunt deze instructies aan uw specifieke wensen aanpassen. Als u bijvoorbeeld diensten aanbiedt die afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van meerdere mensen, middelen of ruimtes dan zijn deze instructies ook van toepassing.
De service agenda
Een van de meest onderscheidende kenmerken van de service agenda is dat deze gekoppeld kan worden aan een of meerdere resource agenda’s. Als een dienst afhankelijk is van de beschikbaarheid van een of meerdere middelen uit een aparte resource agenda, kunt u de service agenda configureren om hier rekening mee te houden. U kunt de service agenda ook als losstaande agenda zonder gekoppelde resource agenda gebruiken.
De service agenda als losstaande agenda gebruiken
De losstaande service agenda, oftewel de service agenda zonder gekoppelde resource agenda(‘s), kan ingezet worden in situaties waarbij sprake is van één middel en meerdere diensten. De service agenda vormt in dit geval een alternatief op de resource agenda. Als u een aantal diensten biedt, kunt u een service agenda of een resource agenda opzetten. Indien u voor de service agenda kiest, zal deze uw klanten een aantal diensten tonen waaruit men kan kiezen.
Als u een resource agenda in plaats van een service agenda opzet zal de beschikbare tijd van de middelen de hoofdrol spelen. Uw klanten zullen in dit geval in eerste instantie een specifieke tijd kunnen reserveren en hier met behulp van een dropdown-menu een dienst bij kunnen kiezen. Als u bijvoorbeeld een aantal diensten wilt inplannen voor een enkele therapeut of als u met vaste afspraaklengtes werkt, dan kunt u ook de service agenda gebruiken. Indien u een agenda wilt opzetten voor één persoon waar men een afspraak mee kan maken komt de “Handleiding voor een resource agenda” mogelijk van pas.
Een agendatype kiezen
De agendatypes hebben ieder eigen voordelen. De resource agenda biedt in tegenstelling tot de service agenda herhalende afspraken en willekeurige afspraaklengtes. Daarentegen kan een middel in een resource agenda maar één keer per tijdseenheid geboekt worden en kunnen diensten in de service agenda meerdere keren tegelijkertijd geboekt worden.
Diensten
In ons voorbeeld zetten we een agenda op voor een aantal soorten lessen. De “services”, oftewel “diensten” uit de titel van dit type agenda nemen hier dus de vorm van lessen aan. Als uw klanten zelf een afspraakduur moeten kunnen kiezen of als u dingen of mensen in wilt kunnen plannen in plaats van diensten, sluit de “Handleiding voor een resource agenda” waarschijnlijk beter bij uw situatie aan.
Deze handleiding bevat de volgende toepassingen:
- De agenda gebruiken om een aantal diensten in te plannen
- De service agenda aan een resource agenda koppelen
- Betaling ontvangen voor geboekte diensten
U kunt het eindresultaat bekijken op de Voorbeeldpagina voor conversatielessen.
De agenda opzetten in 5 simpele stappen
De meest efficiënte manier om een SuperSaaS-agenda op te zetten is door het herhalen van het proces van inrichten en uitproberen: