Documentatie
Afdrukken

Gebruik van handmatige betaling

Het is niet nodig om betaling te integreren in uw reserveringsproces. Klanten kunnen bijvoorbeeld een afspraak maken voor om hun haar te laten knippen en in de winkel betalen. Of leden van een sportschool zouden een les kunnen reserveren zonder dat u daar extra geld voor vraagt, omdat deze al opgenomen zijn in het maandelijkse abonnementsgeld. Maar zelfs als u klanten niet vraagt om vooraf te betalen, wilt u wellicht individuele reserveringen goedkeuren voordat u ze definitief bevestigt. SuperSaaS kan faciliteren in beide opties.

Op het tabblad Proces, onder Betaling of goedkeuring vereist?, selecteert u de optie Geen betaling of goedkeuring nodig als u klanten zonder goedkeuring van uw kant een reservering wilt laten maken. Als u juist wel eerst de reservering wilt bekijken voordat deze wordt goedgekeurd, kiest u de optie Vraag goedkeuring van de beheerder voordat bevestigd wordt. De sectie Betalingen beheren geeft u meer informatie over het dagelijks beheer van handmatige betalingen.

Handmatige betaling

Als u wel vooraf betalingen wilt ontvangen, maar de betaling niet wilt integreren in het reserveringsproces, dan biedt SuperSaaS hier twee opties voor. Welke optie u kiest, hangt er van af of u creditcards accepteert.

De eerste optie, zonder creditcards, is het eenvoudigst. Op het betaalscherm kunt u zelf instructies voor betaling invoeren en zodra u de betaling ontvangt, keurt u de betaling handmatig goed op de agenda. Deze optie is vooral handig als u werkt met bankoverschrijvingen.

De tweede optie biedt u de mogelijkheid om creditcardgegevens te verzamelen van uw klanten. Om veiligheidsredenen is het niet mogelijk om creditcardinformatie via e-mail te verzenden. Daarom zult u naar de agenda toe moeten gaan om de informatie in te zien. Om dit proces eenvoudiger te maken, kunt u er voor kiezen om een e-mailnotificatie te ontvangen zodra er nieuwe informatie beschikbaar is.

Houd er rekening mee dat creditcardaanbieders u niet toestaan om de CVC-code op te slaan (de veiligheidscode op de achterkant van de kaart). Deze code mag alleen opgeslagen worden als de betaling direct plaatsvindt. Zonder CVC-code kunt u alleen betalingen verwerken als uw aanbieder de mogelijkheid heeft om dit zonder CVC-code te doen.

Betaalinstructies instellen

Selecteer goedkeuren of betalen
  1. Op het tabblad Proces, onder Betaling of goedkeuring vereist?, selecteert u de optie Betaling voltooien voordat verder gegaan wordt en klikt u op Wijzigingen Opslaan onderaan de pagina. U wordt nu terug gestuurd naar het tabblad Overzicht op het configuratiescherm
  2. Selecteer nogmaals het tabblad Proces en klik op de Betaalinstellingen link rechts van het kopje Betaling of goedkeuring vereist?
Het instellen van handmatige betaling
  1. Onder ‘Algemene Instellingen’ selecteert u de eerste manier van betalen Handmatig – Bankoverschrijving of contact. Klik op Wijzigingen Opslaan. U wordt nu teruggestuurd naar uw Dashboard
  2. Navigeer naar het configuratiescherm van de agenda en selecteer het tabblad Uiterlijk
  1. Onderaan de pagina ziet u een veld Tekst die getoond wordt op het betalingsscherm. Hier kunt u zelf uw betaalinstructies invoeren, zoals "Betaling kan voldaan worden via overschrijving op naam van MijnBedrijf, MijnStraat 1, etc."
Stel een bericht in op het betaalscherm

Creditcardgegevens verzamelen

  1. Op het tabblad Proces, onder Betaling of goedkeuring vereist?, selecteert u de optie Betaling voltooien voordat verder gegaan wordt. Als u een e-mailbevestiging wilt ontvangen van elke transactie, selecteer dan de optie die toepassing is onder Moeten we nog iemand anders op de hoogte stellen van een nieuwe of gewijzigde reservering? en voeg een of meerdere e-mailadressen toe
  2. Klik op Wijzigingen Opslaan onderaan de pagina. U wordt nu teruggestuurd naar het tabblad Overzicht op het configuratiescherm
  3. Selecteer het tabblad Proces en klik op de link Betaalinstellingen rechts van het kopje Betaling of goedkeuring vereist?
Creditcardgegevens verzamelen instellen
  1. Onder ‘Algemene Instellingen’ selecteert u de tweede manier van betalen: Handmatig – creditcard
  2. Onderaan de pagina ziet u nu een nieuwe sectie ‘creditcard instellen’ verschijnen. Hier kunt u de soorten creditcards die u accepteert aanvinken. Als geen enkele creditcard aanzet, vraagt het systeem klanten niet om een creditcardtype. Het voordeel van het specificeren van creditcardtypes is dat SuperSaaS een rudimentaire controle doet op het ingevoerde getal, wat tikfouten kan voorkomen.
  3. Klik op Wijzigingen Opslaan. U wordt nu terug gestuurd naar uw Dashboard-pagina.
  4. Navigeer weer naar het configuratiescherm van de agenda en klik op het tabblad Uiterlijk.
  5. Onderaan de pagina ziet u een veld Tekst die getoond wordt op het betalingsscherm. Hier kunt u zelf uw betaalinstructies of condities invoeren die de klant ziet op het betalingsscherm
Door de prijs op een bedrag van €0,– in te stellen waardoor de prijs wordt weggelaten en u alleen de creditcardgegevens verzamelt. Dat is handig als u dat voor borgstelling nodig heeft.
Het is niet mogelijk om de eigen domeinnaam te laten zien terwijl de klant de creditcard gegevens in voert. Hiervoor is namelijk een versleutelde verbinding nodig en de benodigde certificaten werken niet met een zelfgekozen domeinnaam. De software verandert vanzelf de domeinnaam als de klant op het beveiligde gedeelte komt, en verandert hem weer terug als de transactie klaar is.

Creditcardbetaling uitproberen

Door uit te loggen als beheerder en terug te gaan naar uw agendapagina kunt u het proces proberen zoals uw klanten het zouden zien. Als u een reservering maakt dan wordt nu gevraagd om een creditcardnummer. U kunt een willekeurige geldige creditcard invoeren, of het namaak Visa–nummer 4111 1111 1111 1111 gebruiken. De gebruiker ziet een P naast de reservering in zijn agenda als hij er met zijn muis er over heen gaat ziet hij de melding ‘Betaling wacht op goedkeuring’. Door op de P te klikken ziet hij de betalingsgegevens.

Om het van de andere kant te bekijken loggen we nu weer in als beheerder. U ziet daar dezelfde P bij de reservering staan maar nu heeft u de beschikking over knop Goedkeuren. Als u de betaling niet wilt goedkeuren kunt u op ‘Verwijderen’ klikken, als u zich later bedenkt kunt u de reservering opzoeken in de prullenbak en alsnog goedkeuren via Beheren. Hier klikt u op het vergrootglas naast de verwijderde reservering. Door te klikken op het ‘bewerken’ icoon van de reservering, kunt u deze terugzetten als ‘pending’ of deze alsnog goedkeuren.